Tv-branschen och den årliga Guldrosen

1954 startade i den franska staden Montreux en festival med tv-program som tema. På festivalen kom tv-producenter och ansvariga för kanaler världen över för att titta på vad den andre hade att erbjuda. Festivalen växte snabbt och under det första årtiondet kom detta att bli en institution bland verksamma inom television över hela världen.

Länge hölls eventet i den franska staden, och kallas därför fortfarande ibland för Montreux-festivalen. Numera anordnas den runt om i Europa och var nu i år till exempel i Berlin. Huvudattraktionen är utdelning av det speciella pris som festivalen ger till tv-produktioner i olika kategorier, men själva galan föregås av flera dagar i mässhallen där man nätverkar med varandra under väldigt effektiva former.

Det finns flera saker att dra lärdom av när det gäller televisionens bransch och denna festival eller mässa. Mässans besökare och utställare kommer från hela världen, och många är inte kunniga på engelska. Ändå lyckas dessa människor kommunicera med varandra på ett effektivt sätt, men hur går detta till? Anledningen är att alla besökare och utställare är i sitt rätta element. Även om de inte pratar ett visst språk så kan de den bransch de verkar inom och detta ger tillräckligt självförtroende att ta för sig i en så pressad situation som en gigantisk internationell festival innebär.

Det andra man kan lära härifrån är att en mässa eller festival har mycket att vinna på att avslutas med en stor fest, som till exempel en prisutdelning innebär. Deltagare ser fram emot eventet hela veckan och sedan avslutas det hela med att man gemensamt firar det bästa som branschen kan uppbåda.

Under årens lopp så har svenska produktioner både vunnit pris och sålts vidare internationellt här, bland dessa kan nämnas den enorma succén Expedition: Robinson från 1990-talet.